Previous Page  4 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 4 / 44 Next Page
Page Background

2

Det henger på stueveggen hos min mor. Svart

hvitt bildet av min søster og meg pent pyntet

og nykjemmet for anledningen. Lent mot

sofaryggen ser vi rett inn i kamera i trygge

omgivelser hjemme i Solbakken. Og mannen

som får oss til å smile er Harry Sønstrød. En

generasjon senere tar sønnen Arild Sønstrød

bildet av mine to gutter med et tungt analogt

Hasselbladkamera i sitt store studio. Resultatet

er forbløffende! Hver dag i over 30 år har vi

gledet oss over fotografiet som henger på

veggen i kjøkkenkroken. Nå er det barnebarna

som står for tur.

Det er 64 års sammenhengende fotografi-

historie Drammen Kunstforening presenterer

gjennom utstillingen

«Drammens Ansikter»

,

skapt av tre generasjoner Sønstrødfotografer.

Tre fotografer som på hver sin måte gir byen

vår et ansikt. Harry foreviget tusenvis av

førsteklassinger på filmrullene, og Arild enda

flere brudepar, smårollinger, skolebarn, bane-

brytende reklamekampanjer, coverbilder og

utallige portretter av maktpersoner og kjendiser.

Pia, som slett ikke skulle bli fotograf, angret

i siste klasse på handelsgym og ropte inn

gjennom vinduet til Arild om at

«Joda, jeg vil

bli fotograf som deg, pappa»

. Heldigvis, vil jeg

si. For Pias kunstfotografier er rake motset-

ninger fra den tradisjonen som hennes far og

farfar jobbet og jobber i. Og hennes talent

som kreativ og habil portrett- og reklame-

fotograf har, i likhet med sin far, gjort Pia til en

av landets beste fotografer.

Svært mange drammensere har et mer eller

mindre bevisst forhold til Sønstrødfoto-

grafene. Svært mange av oss har ett eller flere

«Min første skoledag»

-minner, alle fotballinter-

esserte har sett de barske reklamekampan-

jene med byens helter kledd i Strømsgodsets

drakt, for ikke å glemme elleville platecovere

med Jonas Fjeld Rock´n Rolf Band, og vi morer

oss over gøyale vervingskampanjer til Strøms-

godset Musikkorps? Har vi et brudebilde,

konfirmasjonsbilde, et fødsels- eller dåpsbilde

hengende på veggen, er sannsynligheten stor

for at også de er signert av Harry, Arild eller

Pia Sønstrød.

I sommer fyller vi Lychepaviljongen med

ansikter til kjente, mindre kjente og for noen

ukjente personer. Vi viser også en lang rekke

bilder av hvordan byens ansikt har endret seg

gjennom tre generasjoner. Fanget i objektivene

til Harry, Arild og Pia.

Prosessen fra ide til gjennomføring av

«Drammens

Ansikter»

førte oss tilbake til arkivene fra 1953.

Sakte,men sikkert tok utstillingen form.Summen

av inntrykkene er forløst i Pia Sønstrøds vakre

og spennende kunstprosjekt. Også inspirert av

byens ansikter. Resten er historie.

Harald Gautneb

Leder Drammen Kunstforening

BYENS MANGE ANS I KTER