Previous Page  26 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 44 Next Page
Page Background

24

Sønstrøds fotografier med et malerisk uttrykk

henter frem igjen en gammel tradisjon og en

gammel debatt, som ble aktualisert gjennom

postmodernismens internasjonalt og i Norge

ved utgangen av 1970-tallet. En debatt som

kjennetegnes av to fronter; der den ene

mener at fotografiet må utvikle sin egen este-

tikk basert på at den egenskap ved fotografi

som er unik for mediet, realitetseffekten. En

effekt som gir oss opplevelsen av at fotografier

er eksakte gjengivelser av et motiv og dermed

sanne bilder. Som et mekanisk bilde, mangler

fotografiet da den gnist av personlig genia-

litet et kunstverk kan ha. Motsatt dette synet

hevdet det seg tidlig røster som var av den

oppfatning at ved å ettergjøre maleriets virke-

midler i form av billedkunstens tradisjon for

å utvikle egne komposisjonsformer, behandling

av lys og skygge for å oppnå dramatiske bilde-

virkninger, og et bildeprogram fylt av symbolikk,

var det i prinsippet ikke forskjell på å benytte

en blyant eller et kamera til å skildre motivene.

Electrolux kampanje | 1986 | Fotograf: Arild