Previous Page  32 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 32 / 44 Next Page
Page Background

30

portrettrammer. Den «usminkede» fotografen

er det tatt bilde av i en rektangulær ramme,

der fotografen sitter i tenksom positur foran

sitt kamera som er montert på Sjøwall-sta-

tivet Harry Sønstrød kjøpte patentet til. Også

denne vekslingen i ramme forteller om en

velutviklet sjangerbevissthet.

I en billedkavalkade i forbindelse med firmaets

tjuefemårsdag, heter det i bildeteksten under

et fotografi av et alvorlig barn;

«De naturlige

bildene blir alltid best. Selv om vi kaller oss for

«Barnesmilspesialisten» er det mange alvorlige

bilder som gjør lykke.»

Da Arild Sønstrød stilte

ut i Preus museum 1979, var utstillingen domi-

nert av barnebilder;

«Barnefotografering er noe

av det mest interessante og krevende å arbeide

med. Jeg kaller meg selv «Barnesmilspesialisten»

.

Det er få fotografer som arbeider så mye og

så intenst med barn som Arild Sønstrød gjør,

derfor blir han stadig invitert land og strand

rundt for å holde foredrag og seminarer. Om

ikke lenge reiser han til Sveits og Østerrike

for å fortelle mer om barnefotografering. (DT,

21. 09. 1979). Barnefotografi er fortsatt en

av Sønstrødfotografenes viktigste arbeidsom-

råder, der de også har vist stor evne til fornyelse.

Fotografering er også knyttet til årstidene.

Store øyeblikk er gjerne forbundet med ferier

og høytider. Så hvorfor ikke bruke en fagfo-

tograf til å dekke julen, påsken, 17. mai og

sommerferien? En periode var det svært popu-

lært med harde flate pakker under trærne i

form av fotografier av familie og ikke minst

barnebarn og tantebarn. Drammens Tidende

7. desember 1996, inneholdt en reportasje

om Arild Sønstrød som fotograferer Julebilder.

Det fremgår at Sønstrød har fotografert barn

siden august med tanke på at foreldrene vil ha

bilder av sine poder som årets julepresanger.

Fotograferingen skjer etter et kvarters

oppvarming med spillopper og annen

kontaktskapende aktivitet tilpasset alders-

trinnet. Et vellykket resultat skyldes åpenbart

at fotografen er i konstant aktivitet som fanger

barnets oppmerksomhet, på samme tid som

oppmerksomheten avledes fra alt fotogra-

fisk apparatur, som kan virke skremmende

og fremmet, og korte regn av blitz. Et godt

resultat avhenger av at barnet ikke blir sittende

å se tomt foran seg, og resultatet skal være i

havn helst i løpet av en seanse som kan vare

opptil en drøy time.

«Barnefoto må regisseres,

… Følger vi ungenes tempo, blir vi aldri ferdige.»

(DT 07. 12. 1996)