Previous Page  28 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 28 / 44 Next Page
Page Background

26

Sønstrød utformet bevisst fotografiene for

å gi et inntrykk av den hollandske barokkens

portretter. I bildene benyttet han en indirekte

lyskilde via en reflektor. Bakgrunnene var enkle

og utformet i samarbeid med malere som

laget kulisser etter fotografens ønsker. Antikva-

riske rekvisitter understrekte det nostalgiske

tilbakeblikket. Sønstrød var eneimportør av

en plastfolie som ble benyttet på fargekopier

for å beskytte billedflaten. Folien kunne også

brukes til å gi overflaten det samme preg som

lerretsmalerier og Sønstrød utførte en rekke

store komposisjoner som påminner om klas-

sisk malerkunst ikke bare gjennom valget av

motiv, men ved å imitere lerretsstrukturen og

til og med de klassiske malerirammene.

Bildene kan oppfattes som en fotografisk

kommentar til malerikonvensjoner vi forbinder

med 1800-tallet. Konvensjoner som ble tatt

opp i fotografiet allerede da, og som over-

lever til i dag. Fortsatt finner vi fotografer som

ettergjør billedvirkninger vi forbinder med en

maleritradisjon fra barokken til naturalismen.

Det er en form for billedmessig fotografi som

springer ut av en diskusjon om forholdet maleri

og fotografi som har vært ført fra det første

fotografi ble presentert for offentligheten, og

spørsmålet om hva som nå skulle skje med

maleriet meldte seg umiddelbart; ville maleriet

dø hen og fotografiet ta dets plass?

Sønstrøds store fotografi av en pike i tutu

påminner om Edgar Degas malerier av ballett-

dansere. Piken hviler på venstre ben og har

løftet opp høyre ben på kanten av en stol. Hun

snører ballettskoen idet hun vender seg og ser

skrått forbi fotografen. Der Degas ville stilt

modellen, slik at hun hadde vært fullt konsen-

trert om sin oppgave; knytte skoen, ser altså

piken på bildet opp fra skoen. Med det under-

strekes også det teatrale i bildet og illusjonen

av at vi som betraktere står utenfor å ser på

en pike som er oppslukt av sitt eget og ikke

oppmerksom på det å bli sett, blir brutt. Dette

er en vesentlig forskjell som sier noe om den

rollen fotografiet ofte har fått, som et medium

til å vise seg frem gjennom.

Sønstrøds gammelmesterlige fotografier er

ikke bundet til en bestemt retning i maleriet.

Degas impresjonisme er en mulighet, men det

var først og fremst Rembrandts portretter og

de intime hollandske interiører fra 1600-tallet

som dannet forbilder. Som i dem, finner vi ofte

en liten anekdote i bildene.