17
hvordan mange amatører og ikke minst mange
kunstnere arbeider med fotografiet. For dem
er det ofte et pre at det håndverksmessige
blir tonet ned. Brytningen mellom å oppfatte
fotografi som kunst og som håndverk er fort-
satt levende og må sees på bakgrunn av at
de samme vurderingskriteriene ikke ligger til
grunn for å vurdere kunst og håndverk. Den
har stor betydning i forhold til hvordan vi
omgås de fotografiske bildene, hvilken betyd-
ning og rolle vi gir dem og hvordan de blir
opplevd. En utøvende fagfotograf skal ha
gjennomgått en kvalitetssikret læring, der det
å arbeide som lærling hos en fotograf er en
viktig del av utdannelsen og som fører frem til
et svennebrev. Yrkessituasjonen for fotografer
har endret seg dramatisk i løpet av de over
femogseksti år familiebedriften Sønstrød har
vært i virksomhet.
Harry Sønstrød
(1922-1984) kom fra Fredrik-
stad, der han gikk i lære og fikk sitt svennebrev
i 1948. Han var også innom et kurs ved Dansk
Fotografisk Fagskole i København i 1946.
Årene 1948-1951 arbeidet han i tre perioder
som sportsfotograf i Sveits. Han arbeidet i
Wengen hos Julius Burch. Innimellom opphol-
dene bestyrte han et atelier i Fredrikstad. Til
Drammen kom han fra Sveits sammen med
sin hustru Else, som kom fra byen.
Harry Sønstrød åpnet forretning i St. Olavs-
gate 20.12.1952 i et lokale på 15 kvadrat-
meter, med ett utstillingsvindu fylt av rekla-
memateriell for portrettfotografi, fotografisk
materiale og kameraer. Forretningen hadde
ikke mørkerom, så den delen av arbeidet
foregikk i svigermors gamle matbod. Firmaet
flyttet senere til Torvhallen, der virksomheten
holdt til på 500 kvadratmeter fordelt over fire
etasjer. Her var det utenom forretning, eget
barneatelier, studio for brudebilder, portrett-
fotografering og reklame og industrifotografe-
ring. En periode hadde firmaet også en forret-
ning på Strømsø Rutebilstasjon. Alle former
for materiell inntok en viktig plass i forret-
ningen, som også omfattet en importavdeling.
Firmaet importerte fagartikler til yrkesfoto-
grafer og hadde enerett på enkelte produkter.
De kjøpte også Gunnar Sjøwalls patent på et
fotostativ som han utviklet i 1930-årene, og
som ga stor fleksibilitet når kameraet skulle
beveges uansett retning. Antallet ansatte var
atten personer. Fra 1975 ble den delen av
firmaet som arbeidet med de tekniske foto
og grafiske produktene skilt ut som et eget
firma, som fortsatt er i drift og ledet av Vidar
Sønstrød. Harry Sønstrød var aktiv i Norges
Fotografforbund og satt i styret i flere år,
som styreformann 1974-75. Han ble utnevnt