13
kunst fra 1960-årene og utover, og ble en viktig
forutsetning for fremveksten og gjennomslaget
for konseptuell kunst. En kunstform som ofte
tok det fotografiske arkivet som et forbilde;
med sin rigorøse disiplin i kategorisering av
motivtyper og ufravikelige orden. Kreativiteten
ligger altså her ikke i det å skape nye ideer
eller skape variasjon på de gamle. Tvert imot,
her gjelder det å tviholde på utgangspunktet
og repetere det inntil det kjedsommelige. En
repetisjon som bare den varer lenge nok, kan
forvandles til et poetisk mangfold av tilsynela-
tende identiske enheter. Enheter som opptrer
som atomer i en helhet.
«Min første skoledag»
er et eksempel på at en
sterk ide som viser seg levedyktig fra genera-
sjon til generasjon kan munne ut i et verk som
i sin totalitet fremstår som mer originalt, nyska-
pende og kunstnerisk bærekraftig over tid, enn
de fleste kreative innfall viser seg å være. For
å lykkes med det må modellene innordne seg
i det fastlagte skjema og ikke utfordre det
med personlige innfall eller sprell. Det kan
heller ikke fotografen koste på seg. Disiplin
og troskap mot den oppsatte formelen er
nøkkelen til at dette blir interessant over tid.
Prosjektet peker også på at kunstnerisk verdi
slett ikke behøver å være knyttet til variasjon av
en form, men tvert imot kan være et resultat
av, og forsterkes gjennom, konsekvent og pinlig
nøyaktig gjentakelse og perfeksjonering av den
samme ideen. Dette er jo ironisk i forhold til
at de fleste vil oppfatte noe kunstnerisk i det
overskridende, det merkverdige, underlige og
det som er annerledes.
Harry i aksjon på Rødskog skole | 1968 | Fotograf: Lærling